Drie dagen lekker gevaren bij de NSR in Scheveningen. De eerste race op dag 1 voer het halve veld de verkeerde baan. Helaas besloot het comité dat het protest niet geldig was (niet aangeroepen), tjonge, iedereen (behalve het comité zelf) ziet toch dat de helft de andere boeien pakt. Alsof wij en de andere schepen niet twijfelden nadat zij de korte baan pakten. Anyway i.p.v. eigen verantwoordelijkheid voor het kijken naar de seinen en het varen van de juiste baan heeft het NSR comité gemeend die wedstrijd ongeldig te verklaren. Het blijft een rare beslissing. Volgende keer moeten ze toch maar ouderwets nummers noteren bij de boeien dan kunnen ze de schepen die niet ronden gewoon niet finishen. Het werd zo chaotisch dat de organisatie zelf het allemaal maar #nsr-onwaardig vond.
De andere 2 dagen was het van wachten op wind tot zeilen in een stevige bries. Prachtige wedstrijden, korte potjes (in de wind niet meer of net minder dan 1 mijl). De laatste dag liep het lekkerst. Met 27 schepen aan de start van de ORC2 was het iedere wedstrijd weer vechten om de beste plekken op de lijn. Als je daar niet goed lag dan was je wedstrijd al over. Het comité had het er zwaar mee. U vlaggen, zwarte vlaggen, alles hesen ze om de boel in toom te houden. Maar zelfs met deze vlaggen waren er soms wel 3 starts nodig om de boel goed weg te krijgen.
Het was weer mooi. Varen en vooral starten op stroom, erg leerzaam. We hebben genoten. Met een 10e plek ook nog tevreden. Doelstelling was top 10 en 3e J/109.
Zondag na de laatste wedstrijd meteen teruggevaren naar Jachthaven Lelystad Haven. Daar kwamen we aan om 3:00. Zelfs Arjen van de Yachtclub Lelystad Haven was al naar huis.
Next race, @Schuttevaerrace op 30 juni.
Foto’s van de Majic, NSR – Jasper van Staveren